Bèta Challenge

Is het niet vreemd dat we niet in staat zijn om de belangstelling die jongeren voor techniek hebben vast te houden en te richten naar technisch georiënteerde vervolgopleidingen? Waarom switcht zo’n 40-50% van de studenten in de eerste twee leerjaren van het mbo en het hbo van opleiding? Waarom zijn voortgezet onderwijs en arbeidsmarkt twee gescheiden werelden? Allemaal vragen die horen bij één dilemma, namelijk op welke manier kunnen we jongeren interesseren voor techniek en technologie?

Het dilemma en de vragen die de scholen binnen het samenwerkingsverband Bèta Challenge zich ook hebben gesteld. De zoektocht naar de antwoorden leidde tot het onderwijsconcept Bèta Challenge. Een succesvol concept waarin de vmbo / mavo-tl leerling op het voortgezet onderwijs middels een projectmatige aanpak werkt aan realistische vraagstukken rond de toepassing van techniek en technologie en het ontdekken en ontwikkelen van de eigen arbeidsmarktidentiteit.

Bèta Challenge is het concept waarin:

  • onderwijs en arbeidsmarkt met elkaar in verbinding worden gebracht;
  • leerlingen werken aan praktijkgerichte bedrijfsopdrachten;
  • bedrijfsbezoeken en gesprekken met beroepsbeoefenaren centraal staan;
  • algemene beroepscompetenties zijn opgenomen,
  • waarin theorie en praktijk met elkaar zijn verbonden.

Dit alles met als doel: een interessant, uitdagend onderwijsprogramma te bieden dat aansluit op diverse technologisch getinte vervolgopleidingen in het mbo.

Dat Bèta Challenge meer is dan een vak betekent dat ook gestreefd wordt naar het inrichten van een samenhangend geheel van leeractiviteiten die het vak versterken. Het vak wordt ingebed in een programma dat doorloopt in het mbo.

Samen werken aan arbeidsmarktperspectief

Bèta Challenge is een unieke onderwijsontwikkeling, die gedreven wordt door de veranderende inzichten en omstandigheden van de huidige tijd, namelijk een antwoord op de toenemende instroombehoefte van mbo 4 opgeleiden op de arbeidsmarkt. Deze leerroute komt tot stand door samenwerking met publieke en private partners uit het bedrijfsleven en het onderwijs. De steun en de medewerking van het mbo, hbo en bedrijven zijn dan ook onmisbaar om de gewenste resultaten te behalen. In het belang van het arbeidsmarktperspectief van de doelgroep is het belangrijk de regionale samenwerking tussen partijen op te bouwen, te versterken en te behouden.

Ontwikkeling examenvak

Een goed onderwijsprogramma vraagt om waardering; waardering in de vorm van een examenvak waarbij de leerling op niveau kan worden getoetst. Om dat te bewerkstelligen heeft Stichting Leerplan Ontwikkeling een voorstel ingediend bij het ministerie van OCW voor de ontwikkeling van een examenvak, Technologie & Toepassing. Na goedkeuring is de werkgroep “Examenprogramma Technologie & Toepassing” bestaande uit partners afkomstig uit vo, mbo en hbo, aan de slag gegaan met de inhoudelijke uitwerking en invulling van het examenprogramma. Dit programma zal getoetst worden door het Ministerie van Onderwijs.

Experimentele status Technologie en Toepassing (T&T)

Totdat het examenvak T&T definitief is goedgekeurd, heeft het een voorlopige examenstatus. Op dit moment hebben twaalf Bèta Challenge scholen experimenteerruimte aangevraagd en een ontheffing gekregen voor het examenprogramma.