Inspiratie voor onderwijs op afstand

Coördinatoren, docenten en onderwijsondersteuners BCP zijn op dit moment keihard aan het werk met onderwijs op afstand om zo alle mavoleerlingen toch hun T&T-lessen te laten volgen. Er worden nieuwe opdrachten ontwikkeld, eindassessments T&T worden (deels) digitaal afgenomen en er worden ook in de thuissituatie leuke en creatieve oplossingen bedacht voor vraagstukken van nu.

Voor scholen die bijvoorbeeld opdrachten en bedrijfsbezoeken hebben moeten cancelen vanwege de huidige situatie, en ook voor alle andere BCP-scholen denken we mee!

Op deze pagina vind je nieuwe opdrachten waarmee je aan de slag kan met je leerlingen. Ook vind je hier leuke tips, weetjes, berichtjes en links kunnen worden gedeeld. Zo kun je inspiratie opdoen voor je T&T-lessen, die hopelijk snel weer opgepakt kunnen worden.

Zelf iets delen?

Heb je zelf ook leuke tips, suggesties of opdrachten die je wilt delen met jet BCP-collega’s? Mail dan naar bcp@pesant.nl en wij plaatsen jouw bijdrage ook op de site!

BCP-opdrachten

Onderstaand vind je opdrachten waar je met jouw leerlingen mee aan de slag kunt in deze tijd van ‘onderwijs op afstand’. Ook een aantal BCP-scholen heeft mooie en creatieve opdrachten ontwikkeld. Onder de huidige omstandigheden is het helaas niet altijd mogelijk om met een echte opdrachtgever te werken of in groepjes samen te werken. Er zijn echter wel mooie voorbeelden door collega-scholen beschikbaar gesteld die wél op afstand uitvoerbaar zijn. Je vindt ze hieronder en op ons online platform (zoek daar op ‘BCP op afstand’).

Opdracht Stop Corona!

Download de opdracht (.docx)

Bellenblaasopdracht

(gedeeld door C3) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Knikkerbaan

(gedeeld door C3) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Comfort in een prefab huis

(gedeeld door OTIB) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Techniek overal om ons heen

(gedeeld door het Insula College) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Energieplan Mavo 2

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Energieplan Mavo 3

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Hoe ziet jouw ideale kamer eruit?

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Hoe ziet jouw ideale kamer eruit? 2.0

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Morgen ben je 84

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Stopmotion

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Techniek is overal om ons heen

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Eindproject Corona-editie

(gedeeld door Libanon) Download de opdracht (.docx)

Opdracht Pannenkoek

(gedeeld door Insula) Download de opdracht (.docx)

Bèta Challenge onderwijs in Coronatijd

Tips en good practices voor BCP-onderwijs op afstand.

Tijdens online intervisie bijeenkomsten in mei hebben BCP-scholen met elkaar tips en good practices uitgewisseld over hoe je BCP-onderwijs op afstand kunt verzorgen. Heel mooie gesprekken zijn er gevoerd en grote complimenten voor de creativiteit die scholen aan de dag leggen om toch een leerzaam, nuttig en vooral ook leuk aanbod BCP op afstand te verzorgen. Er zijn mooie lessen geleerd van zaken die we zeker vast willen houden, ook als de leerlingen weer gewoon naar school toe kunnen komen. We maakten een handig overzicht voor je met tips, succeservaringen en oplossingen voor belemmeringen. En hebben ook een aantal handige tips voor het gebruik van het BCP-lokaal op een rij gezet.

Voorbeelden van scholen

Om een indruk te geven van wat er zoal in de scholen gebeurt twee inzendingen van twee van onze BCP-scholen:

Bijdrage Wendy Delissen, Eckart College Eindhoven:

Ook in deze tijd zien we dat de creativiteit van onze BCP-leerlingen mooie producten teweegbrengt. Kasper Szczerba, een van de vmbo-leerlingen van het Eckart College, heeft zijn eindassessment T&T op school gedaan. Het resultaat vind je via deze LINK

Hierop is een animatie te zien van de prachtige producten waar hij tijdens de BCP-lessen met passie aan heeft gewerkt vanaf leerjaar 1 tot leerjaar 4. Kasper heeft zijn assessment afgesloten met een 9, van harte proficiat!

Bijdrage Ruud Maasdam, Insula College Dordrecht:

“De wereld ziet er ineens anders uit en dan moet je opeens onderwijs op afstand verzorgen. Ik heb daarvoor een opdracht ontwikkeld met behulp van informatie van Jetnet & Technet over de 7 werelden die we inzetten bij Bèta Challenge. Deze opdracht heb ik uitgezet bij onze leerlingen. Het is geen complete T&T-opdracht maar zeker interessant. Mooi LOB-verhaal en ik krijg mooie opdrachten en filmpjes terug. Als voorbeeld deel ik graag deze link naar een van de filmpjes “

LOB in Coronatijd? Organiseer een online speeddate!

Oriënteren op de arbeidsmarkt, beroepen en opleidingsmogelijkheden. Het opdoen van ervaringen en keuzes maken voor vervolgopleiding; het is al moeilijk genoeg. Laat staan in deze tijd. We hebben een tip: maak gebruik van je netwerk en organiseer een online speeddate!

Oriënteren op de arbeidsmarkt, beroepen en opleidingsmogelijkheden. Het opdoen van ervaringen en keuzes maken voor vervolgopleiding; het is al moeilijk genoeg. Laat staan in deze tijd. We hebben een tip: maak gebruik van je netwerk en organiseer een online speeddate!

Dat kan in diverse vormen en met behulp van verschillende digitale tools zoals ZOOM, Teams, Skype of Googlemeet Je kunt groepjes leerlingen tegelijk een (of meerdere) beroepsbeoefenaar(s) laten interviewen. Je kunt hen van te voren een aantal vragen laten bedenken m.b.t. het doel van het interview (bijvoorbeeld gerelateerd aan de opdracht en / of het LOB – vraagstuk waaraan ze werken.

En ja, ook je bedrijvennetwerk zit in de crisis en is met andere dingen bezig dan normaal. Maar…. er zitten ook een heleboel arbeidskrachten en deskundigen thuis of werken op halve kracht. Die hebben wellicht wel ruimte om tijd vrij te maken hiervoor. Daarmee zetten bedrijven zich gelijk in voor een maatschappelijk doel!

Wellicht zijn er ook bedrijven die een wat langer filmpje kunnen maken op de werkvloer met informatie over het bedrijf waar ze werkzaam zijn en het beroep dat ze uitvoeren. En zijn er bedrijven in je netwerk die juist met deze crisis interessante vraagstukken of nieuwe probleemsituaties hebben waar ze wel wat hulp bij kunnen gebruiken: ik hoor een nieuwe uitdagende opdracht!

Ook kun je natuurlijk een oproep doen aan ouders van BCP-leerlingen met een technisch beroep. Willen zij zich laten interviewen? Mogen hun kinderen een kort filmpje / vlog opnemen van / met hun ouder(s) over hun beroep? Een leuke LOB-opdracht voor thuis en leuk om te delen met de klas!

Bèta Challenge onderwijs in Coronatijd

Voorbeelden van scholen

Om een indruk te geven van wat er zoal in de scholen gebeurt twee inzendingen van twee van onze BCP-scholen:

Bijdrage Wendy Delissen, Eckart College Eindhoven:

Ook in deze tijd zien we dat de creativiteit van onze BCP-leerlingen mooie producten teweegbrengt. Kasper Szczerba, een van de vmbo-leerlingen van het Eckart College, heeft zijn eindassessment T&T op school gedaan. Het resultaat vind je via deze LINK

Hierop is een animatie te zien van de prachtige producten waar hij tijdens de BCP-lessen met passie aan heeft gewerkt vanaf leerjaar 1 tot leerjaar 4. Kasper heeft zijn assessment afgesloten met een 9, van harte proficiat!

Bijdrage Ruud Maasdam, Insula College Dordrecht:

“De wereld ziet er ineens anders uit en dan moet je opeens onderwijs op afstand verzorgen. Ik heb daarvoor een opdracht ontwikkeld met behulp van informatie van Jetnet & Technet over de 7 werelden die we inzetten bij Bèta Challenge. Deze opdracht heb ik uitgezet bij onze leerlingen. Het is geen complete T&T-opdracht maar zeker interessant. Mooi LOB-verhaal en ik krijg mooie opdrachten en filmpjes terug. Als voorbeeld deel ik graag deze link naar een van de filmpjes “

LOB in Coronatijd? Organiseer een online speeddate!

Oriënteren op de arbeidsmarkt, beroepen en opleidingsmogelijkheden. Het opdoen van ervaringen en keuzes maken voor vervolgopleiding; het is al moeilijk genoeg. Laat staan in deze tijd. We hebben een tip: maak gebruik van je netwerk en organiseer een online speeddate!

Oriënteren op de arbeidsmarkt, beroepen en opleidingsmogelijkheden. Het opdoen van ervaringen en keuzes maken voor vervolgopleiding; het is al moeilijk genoeg. Laat staan in deze tijd. We hebben een tip: maak gebruik van je netwerk en organiseer een online speeddate!

Dat kan in diverse vormen en met behulp van verschillende digitale tools zoals ZOOM, Teams, Skype of Googlemeet Je kunt groepjes leerlingen tegelijk een (of meerdere) beroepsbeoefenaar(s) laten interviewen. Je kunt hen van te voren een aantal vragen laten bedenken m.b.t. het doel van het interview (bijvoorbeeld gerelateerd aan de opdracht en / of het LOB – vraagstuk waaraan ze werken.

En ja, ook je bedrijvennetwerk zit in de crisis en is met andere dingen bezig dan normaal. Maar…. er zitten ook een heleboel arbeidskrachten en deskundigen thuis of werken op halve kracht. Die hebben wellicht wel ruimte om tijd vrij te maken hiervoor. Daarmee zetten bedrijven zich gelijk in voor een maatschappelijk doel!

Wellicht zijn er ook bedrijven die een wat langer filmpje kunnen maken op de werkvloer met informatie over het bedrijf waar ze werkzaam zijn en het beroep dat ze uitvoeren. En zijn er bedrijven in je netwerk die juist met deze crisis interessante vraagstukken of nieuwe probleemsituaties hebben waar ze wel wat hulp bij kunnen gebruiken: ik hoor een nieuwe uitdagende opdracht!

Ook kun je natuurlijk een oproep doen aan ouders van BCP-leerlingen met een technisch beroep. Willen zij zich laten interviewen? Mogen hun kinderen een kort filmpje / vlog opnemen van / met hun ouder(s) over hun beroep? Een leuke LOB-opdracht voor thuis en leuk om te delen met de klas!

Links ter inspiratie

https://www.c3.nl/

Beta Challenge werkt nauw samen met het Centrum Jongerencommunicatie Chemie (C3). We zijn enorm blij met de inspiratie die zij ons hebben gegeven en de opdrachten die wij van hen mogen ‘lenen’ en hebben omgezet naar uitdagende opdrachten die geheel aansluiten bij het BCP-onderwijs. De opdrachten ‘Bellenblaas’ en ‘Knikkerbaan’ zijn de opdrachten die we mogen inzetten.

https://jet-net.nl/

Jet-net geeft op haar website inspiratie voor onderwijs op afstand. Neem eens een kijkje op hun website en laat je inspireren!

Interessante artikelen

Onderstaand een overzicht van artikelen vanuit het programmabureau Pesant.

Netwerksamenwerking in tijden van Covid-19

Hoe kan je in tijden van covid19 toch samenwerken in schoolnetwerken? De sociale restricties maken het vrijwel onmogelijk om fysiek bij elkaar te komen, terwijl het juist nu van belang is om als netwerk bestpractices te delen. Want hoe zorg je er nou voor dat alle mooie ontwikkelingen waar we dit schooljaar zo hard aan hebben gewerkt niet stil komen te liggen?

Lees hier het hele artikel

Toetsbeleid en toetskwaliteit ook na de coronacrisis

Hoe een crisis kansen biedt om structurele verbeteringen aan te brengen in de kwaliteit van toetsing en schoolexaminering.

Lees hier het hele artikel

Willen de leiders opstaan? En laten wij hen ruimte geven!

De oproep aan alle sectoren is om een plan te maken voor de anderhalvemeter-economie. Deze oproep houdt mij bezig: Hoe gaan we daar in het in onderwijs ook gehoor aan geven? Met een eigen plan, dat gedurfd zal moeten zijn om de leerlingen en de professionals het onderwijs en de veiligheid te bieden die nodig zijn?

Lees hier het hele artikel