Terugblik Docentendag 2019: een dag vol inspiratie!

Op donderdag 17 januari was het weer tijd voor de jaarlijkse Docentendag Bèta Challenge! Een dag voor BCP-docenten om inspiratie op te doen voor het vormgeven van het Bèta Challenge programma binnen de school. Docenten maakten zich op voor een boeiend programma met inspirerende sprekers en interessante workshops. Daarnaast was er veel tijd om onderling kennis en ervaringen uit te wisselen over werken met het Bèta Challenge Programma.

Voorzitter Henk Biemans opende de middag met een pleidooi over de manier waarop het vak van docent verandert en met welke invloeden de docent te maken heeft vandaag de dag.

Keynote speaker Marcel van Herpen van centrum Pedagogisch Contact, stelde de vraag: wat doe je, als je niet weet wat je moet doen? Als docent alleen voor de klas kan het moeilijk zijn juist te handelen of in te spelen op een specifieke situatie. Marcel van Herpen daagde de docenten uit om na te denken over het innemen van andere perspectieven. Uitgaan van het opbouwen van een relatie met de leerling, écht kijken naar de leerling en kinderen de ruimte geven. “We weten niet hoe de toekomst eruitziet. Onvoorspelbaarheid is het uitgangspunt”, aldus Marcel. “Maar hoe stellen we ons op in deze grote mate van onvoorspelbaarheid binnen en buiten het klaslokaal?” De docent moet zich meer richten op betrokkenheid en welbevinden van het kind en doet dat het beste door te differentiëren in de klas. Het hele publiek zat op het puntje van zijn stoel tijdens de boeiende lezing van Marcel. Genoeg bagage om over na te denken en de workshops in te gaan.

Docenten hadden vooraf hun keuze gemaakt uit één van de vier miniworkshops die in de middag werden aangeboden.

Marcel van Herpen ging met een groep het gesprek aan over op welke manier je je als docent kunt richten op betrokkenheid en welbevinden van het kind in de klas. Een verdieping op zijn plenaire sessie eerder in de middag.

Wat vinden jongeren belangrijk, welke prioriteiten stellen zij en hoe speel je hier als docent op in? Onderzoeker bij Youngworks Rutger van den Berg gaf een kijkje in de denkprocessen en gedragingen van jongeren tussen de 11 en 23 jaar.

Marijn Meijer, directeur C3 en Peter Smulders, Specialist ontwikkeling, scholing en arbeidsmarkt’ bij Uneto-VNI/Techniek Nederland gingen met de deelnemers aan de slag met de vraag wat het toekomstbeeld van de sector en de arbeidsmarktanalyse betekent voor de eigen aanpak van BCP in de school.

Docenten gingen praktisch en creatief aan de slag met het werken met Arduino. Deze workshop werd verzorgd door Frank Hagenaars, BCP-docent van RSG ’t Rijks te Bergen op Zoom en trainer/adviseur van Fun met Electronica.

Als afsluiting was er onder het genot van een hapje en een drankje de inspiratiemarkt die in het teken stond van kennismaken en ervaringen uitwisselen. Er waren diverse thematafels waar rondom over een specifiek thema zoals de LOB-waaier en de inrichting van het BCP-lokaal, kennis werd uitgewisseld. Ook werden er diverse opdrachten getoond en waren er demonstraties van nieuwe tools. Een aantal samenwerkingspartners van BCP waaronder OTIB, Stichting C3, Bouwend Nederland, Civilion, Peppels, TechniekTalent.nu en Fun met Electronica waren aanwezig om de docenten te laten zien wat zij voor hen kunnen betekenen binnen het vormgeven van het BCP-programma.

 

2019-02-14T09:17:30+00:00